fredag 28. oktober 2011

obs... langt innlegg!


Har du alltid hatt samme type innrednings stil?


Jeg fikk en kommentar fra Margrethe der hun spurte meg om nettopp dette spørsmålet!

Så her kommer den noe mer utfyllende historien om Stian, meg og våre hjem : 


Det hele startet i januar 2001, jeg var 16 år og flyttet sammen med Stian. Vårt første hjem sammen, i «min» by Sandefjord. Vi «pendlet» vel litt mellom å bo hos mamma og i leiligheten, litt skummelt var det jo å flytte hjemmefra så ung*ler*  I en romslig leilighet i et gammelt hus med en gammel dame som leide ut 2 etasje til oss. Vi var så fornøyd, og jeg trekker fortsatt på smilebåndet når jeg tenker på at dette var begynnelsen på et helt liv. 

- bildet er tatt i sommer -

«Berti» kalte vi den gamle damen på 94 år, og hun tråkket stadig opp alle de tunge trappetrinnene til 2.etasje for å spørre om vi ville ha nystekte boller eller en bukett med blomster fra den store (2 mål for å være presis) hagen sin. Som igjen får meg til å tenke på hvor mange ganger jeg satt i vinduet og kikket på at Stian klipte den store plenen, eller hekken.. For hånd, for noen elektrisk sag kom ikke på tale (da Berti visste hvordan hun ville ha det). Når vi hadde fest (noe som skjedde ganske ofte) eller andre festligheter i form av filmkvelder kom igjen Berti opp og banket på, bare for å si : «jeg synes det er så koselig med litt liv i huset! Her har dere litt eplekake og kose dere med».  

- hvite gulv har jeg drømt om så lenge jeg kan huske, og lykken var stor da vi tok steget og malte gulvet i gangen hvitt -

Men over til spørsmålet til Margrethe.  Stilen i Lønneveien var av den enkle varianten, men allerede da var jeg vanvittig opptatt av interiør og farger. Jeg husker godt jeg slet meg igjennom flere måneder med okergul tapet med hundrevis, hvis ikke tusenvis av bitte små blå blomster..  Jeg malte skapdørene og veggene i dus grønt. Så kanskje allerede da hadde jeg en forelskelse i grønt.. Ikea var vel stikkordet for stilen..Men jeg husker jeg hadde en lidenskap for gamle ting, men jeg kan ikke stå til ansvar for kjøkkengardinene. Disse var grusomme rett og slett. Mins de hadde maur og bier på seg. Grusomme. Men kjøkkenbordet derimot.. Det var vakkert det. Med dreide ben og original farge.  Et merkelig påfunn fant sted et år etter vi hadde flyttet inn, da valgte vi å male skapdørene, kommoden og stolene på soverommet sjokkrosa. Vi angret raskt.


- jeg har spart på gamle vekkerklokker i flere år-

Badet er en historie for seg selv, om det kan kalles et bad. Her snakker vi oransje med stor O. Her kunne man sitte på do, pusse tennene i vasken samtidig som man tok seg en dusj, Kjekt ikke sant? Men er det ikke litt sånn det skal være første gangen man flytter ut da? Helt klart sjarmerende når jeg tenker tilbake på det.  Vi bodde i Lønneveien i ca 3 år. Huset ble solgt og vi måte finne veien til en annen hule!

- tallerkenhyllen har fult meg helt siden leilighet nr 2 -

Vi dro på vising i på en leilighet nærmer jobben og skolen, skulle vi virkelig kjøpe leilighet? Jeg var «bare» 19 år og gikk siste året på videregående. Vi hadde med oss forsterkning da vi troppet opp på visningen i den 3 etasjes blokken. Det første som møtte oss var et kiwi grønt kjøkken.. Og med det mener jeg at ALT var malt i kiwi grønt minus gulvet.. Men vi lot oss ikke skremme. Vi kjøpte vår første leilighet i 2005. Her begynte virkelig stilen og formes. Jeg hadde dilla på oransje (i små mengder) og at ting skulle matche. Vi malte bilder til stueveggen og trakk om lærreter i gardinstoff på soverommet. 
Det var i 2007 jeg virkelig ble bitt av loppe-basillen og interiør interessen økte voldsomt! Jeg husker godt vi malte den ene veggen i stua lyserosa, og at vi hang opp en lysekrone på kjøkkenet.

- det gamle skapet er et av mine første oppussingsprosjekter. Skapet har jeg arvet etter besteforeldrene mine. Dette vakre skapet har også fulgt oss helt fra leilighet nr 2 -

Jeg har alltid gått min egen vei i interiørverden. Jeg følger hjertet mitt i innredningen, og det har jeg alltid gjort. I 2009 tok vi steget og flyttet til Stian sin hjemby, Skien. Det var her min «blogg karriere» startet! I den lille toppleiligheten i nabo bygården vi nå bor. I skjønne Prinsessegata som jeg var veldig glad i! Men noe jeg ikke har fortalt Dere er at her var vi ikke helt alene. Det føltes i alle fall ikke slik. Husker godt at jeg var alene hjemme, midt på lyse dagen og plutselig hører jeg noen prøve å låse seg inn i leiligheten. Det var akkurat som vedkommende ikke hadde passende nøkkel da det plundres lenge før det blir stille. Jeg var helt sikker på at det var Stian som kom tidlig hjem fra jobb, men forstår raskt at dette ikke er han. Jeg raser bort til stuevinduet som har utsikt mot verandaen og inngangspartiet. Der er det ingen. Hjertet mitt hamrer og jeg blir sittende der lenge før jeg tør å gå bort til døra. Ingen der. Dette er bare et av mange eksempler på rare ting som skjedde her. Må bare nevne et annet eksempel mens jeg er i gang. Jeg er jo veldig glad i å bake, og når jeg endelig hadde raspet 2 hele kokesjokolader som skulle bli sjokoladekake og skulle til å helle dette over i bollen, er det akkurat som noen blåser alle sjokoladen på meg. Så der stod jeg, full av kokesjokolade og ganske satt ut. Moro med litt besøk fra den andre siden, er det ikke? *ler* 

- jeg har vært ei loppe frøken så lenge jeg kan huske. Helt fra mamma tok meg med på mitt første loppemarked for å kjøpe inn kopper og glass til lekestua har jeg elsket loppis -

 Jeg er sikker i min stil og vet hvor jeg står når det kommer til interiør. Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av å være kreativ og få til mye ut av lite! Den ekte Sukkertøys stilen så sitt lys i den forrige leiligheten. Jeg turte virkelig å ta steget ut og ikke tenke på hva alle andre mener og syns om hva jeg liker og gjør. Jeg elsker å skape, forme og eksprimentere. Farger har alltid vært i fokus i min interiørstil.

- den grønne Cathrineholm kjelen kjøpte Stian og jeg på "slappen" (en bruktbutikk i Sandefjord) men engang vi hadde flyttet sammen, og den er fortsatt en yndling her i hjemmet -


I April 2011 tok vi over den skjønne Sukkertøys leiligheten. Midt i Skien sentrum i "topp etasjen" som jeg liker å kalle det *ler* Her fikk vi plutselig 15 kvm mer og boltre oss på, noe som kanskje virker lite for noen, men for oss var det en stoooor forandring fra 42 kvm som den andre leiligheten var på. 


- LYKKE -

Så svaret på spørsmålet er at min stil har helt klart utviklet seg fra da jeg var 16, men en liten rød (rosa) tråd har det vært hele veien i form av at jeg alltid har vært fokusert på interiør, det å skape et hjem og gå mine egne veier!
Før dere lurer på om Dere kan se bilder fra de forrige hjemmene våre å jeg bare si at de fleste bildene ble borte da den forrige data'n "døde" brått og uventet. Så Dere får kose dere med fantasien og bildene fra vårt nåværende hjem!



Klem Ida Susanne

(loppe innlegget kommer iløpet av helgen)


27 kommentarer:

  1. Så gøy og inspirerende å lese! Jeg føler jeg fortsatt mangler en rød tråd (turkis er egentlig min farge da), men det kommer på plass etterhvert! Så lenge man trives med slik man har det så er det jo greit. :) Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  2. Hei snuppa!♥

    Dere er så søte, tenk så mange år sammen da. Like forelsket også? :)
    Ja, det er vel vanlig å starte i de små når man skal flytte for seg selv. Ikke alt er perfekt og man leier stort sett, og man kan ikke male og fikse sånn som man vil. Jeg elsker stilen din, Ida. Men, nå skal det jo sies at jeg elsker pasteller farger, lopper, tapeter og det som er. Tror vi er ganske like der altså :) hihi...

    Ekkelt med det møte fra den andre siden.. buhu.. Har opplevd slik jeg også et par ganger, og får bare frysninger ved å tenke på det. Håper det ikke er slikt der dere bor nå da?

    Så koselig innlegg fra deg!

    Ønsker deg en fiiiin fredag, jippi!

    Klem fra Ida♥

    SvarSlett
  3. Liker lange innlegg når de er så fint skrevet som dette:)
    Det er så morro å tenke tilbake på stedene man har bodd på, tenk så gøy det blir å tenke på det når man blir eldgammel?!
    Første leiligheten hvor mannen og jeg bodde sammen var bare på knappe 30 kvm, men vi har utrolig mange gode minner derfra!

    Fikk litt gåsehud av historien om besøk av fra den andre siden, scary:)

    Ønsker deg en fin helg, kos deg masse!
    Klem E

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese om historien din. Kan vel godt forstå at det var greit å flytte fra stedet dere stadig fikk uventet besøk.
    Her er det tråder i alle farger, men de er til å sy med.
    Når det gjelder interiør, er det ikke annet enn løse tråder og jeg gleder meg til vi skal flytte inn i nytt hus så jeg kan prøve det jeg trur er stilen min. Kommer nok til å savne denne "gamle" leiligheten også, men nå tenker jeg mest på at det er kjedelig med en sånn ventefase. Vi trudde vi skulle få flytte inn i mai og nå ser det ut som om vi må vente i ubestemt tid - masse surr fra utbygger.

    Rart dette med blogger, jeg trudde bestemt du bodde i Oslo (har sikkert ikke lest tilbake i alle innlegg siden jeg fant deg), men så skjønner jeg jo nå at du bor nesten "hjemme-hjemme". Jeg har vokst opp i Kvelde og tok grunnutdanninga mi i Skien, da bodde jeg på Heistad. Så Sandefjord og Skien, det er så godt som hjemme det;-)

    Ha en god dag!

    SvarSlett
  5. Morsomt =) Veien blir til imens man går =)

    SvarSlett
  6. HURRA!
    ...for et herlig innlegg, vennen!*smile*

    ..artig å lese dette her,og nesten så jeg kan se for meg de ulike stedene dere har bodd selv om det ikke er bilder-du maler jo i ord, vennen!

    ...ønker deg flott helg, søte!

    Klem fra meg

    SvarSlett
  7. Så morsomt å lese "interiørhistorien" din! :) Jeg jobber litt med meg selv for tiden, har en liten stilkrise på gang... Får ikke helt bestemt meg for hva jeg liker best! Når vi flyttet inn i Noatunet kjente jeg at blonder og romantikk ikke lenger var det jeg ønsket... Men samtidig var jo alle møbler og annet interiør basert på denne stilen.. Ergo var jeg ganske klar for å selge (kaste) alt vi hadde og bare kjøpe alt nytt.. Men det lot seg jo så klart ikke gjøre, alt for mye man må bruke penger på ellers i et hjem som skriker etter oppussing! Vel, vi finner vel ut av det etterhvert når vi bare får "bodd oss til" litt :)

    Ha en nydelig helg, søta!
    Klem

    SvarSlett
  8. For et morsomt innlegg!!
    Jeg ser på interiøret ditt og det lyser at det kommer fra hjertet og ikke et magasin...det er derfor det er ekstra fantastisk:)
    Var faktisk livredd for at det skulle spøke i dette huset også...vi kjøpte det usett(uæææ) men her er det heldigvis veeeeldig fredelig;)

    Herlig fredag søta!

    SvarSlett
  9. Veldig morsomt å lese hele interiørhistorien din :) Om jeg skulle gjort det samme måtte det ha blitt bok og ikke blogginnlegg siden jeg har flyttet hele 30 ganger i løpet av livet, hihi! Gleder meg til loppeinnlegget :) Fant fine lopper selv i helgen som var, elsker posesalg! *♥*

    SvarSlett
  10. For et fint innlegg. Tenk at du flyttet sammen med Stian da du var 16 år og at dere har holdt sammen siden. Fint. Mine foreldre ble sammen da de var 15 og 16, og i dag er de fortsatt lykkelige sammen i en alder av 64 og 65. Sånt er bare fint :)
    Snedig det der med sjokoladen. Det var vel noen "på den andre" siden som hadde det litt morro :D

    SvarSlett
  11. Hi!, your house is absolutely beautiful!!!! I love it! I love your blog, the pictures, everything is very very very inspiring and fun, thanks for sharing such a beautiful place and story...(I am from Argentina, but I have lived in Oslo the last 2 years, I love "Scandinavian design" this place is soo inspiring is amazing! I have a blog, not as nice as yours but I keep trying to do it better every day! cheers!
    Mars (penelopehome.blogspot.com)

    SvarSlett
  12. Ååå:) Det var koselig å lese! Berti hørtes helt fantastisk ut:D

    Ha en kjempefin helg!

    SvarSlett
  13. Hei høpp!!

    Gøy historie.....Og spennende med den forrige sukkertøy leilighetens ekstra beboer:)

    God helg!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  14. Herlig lesning! Så alt godt for meg:) alt fra den søte gamle dama som kom opp når dere hadde fest, hehe, til 'gjenferdet' til omtrekte lerreter... :)Så fint bilde av dere øverst, søte sammen! Vi ble selv sammen i 2001 og mye har skjedd her på den stunda;) Ha en fin helg! klem Lillian

    SvarSlett
  15. Sukk. Husker du kjøkkenet i mitt første hjem? rødt gulv, blå dører, gule vegger og grønne skap. på dørene var det selvfølgelig dekorert med røde snurrerier. på dassen var veggene gulaktige, men sorte og knallgule malerisnurrerier. Det var så FINT.

    SvarSlett
  16. For et nydelig innlegg, Ida! Dere er jo det nydeligste paret da. Og for en herlig interiør-historie. Du er utrolig flink. Klem fra Cecilie

    SvarSlett
  17. Hei igjen. Jeg ville bare si i fra om jeg har lånt et bilde med link til deg i mitt nyeste innlegg.. ta en titt på http://detsotelandliv.blogspot.com/2011/10/teak.html Ha en fiin fredagskveld:)

    SvarSlett
  18. Kjempekjekt å lese!!! God fredag :)

    SvarSlett
  19. Så kjekt å lese!! Ble nesten litt rørt av omtenksomme Berthi med eplekake og boller... Herlig at det finnes sånne mennesker:)
    Er litt glad for at dere flytte, for jeg hadde IKKE likt å fått ubedte gjester!!

    Skjønn historie! Kjenner meg igjen i mye:)

    Klem, Janni
    Duse Pasteller

    SvarSlett
  20. Hvor er du dygtig til at beskrive din rejse med din kæreste/mand :-)
    Spændende med drillespøgelset i den anden lejlighed - og lidt spooky ;-)
    Og så har du bare den dejligste stil. Jeg bliver så glad - og inspireret, når titter ind i dit univers.
    Knus og dejlig weekend
    Kate

    SvarSlett
  21. Jeg har sagt det før... vist flere gange men må sige det igen. Jeg er fuldstændig forelsket i dit hjem. Bliver simpelthen så glad i låget af alle de lyse farver!!

    SvarSlett
  22. vilken inredningsresa du bjuder på idag! Jag flyttade hemmifrån när jag var 18 och visst har min stil förändrats och utvecklats. Jag älskade färger i min första lilla etta , i tvåan blev det mer sofistikerat och nu i huset har jag hittat rätt tror jag... fråga om tio år så kanske jag inte håller med! önskar en fin helg! kram emelie

    SvarSlett
  23. Herlig innlegg, kjekt å lese:),
    fin helg til deg
    Klem Hilde

    SvarSlett
  24. Så koselig historie! Jeg ville bare si at jeg så gangen din i folkets IKEAkatalog. Tapeten er kjempefin og passer jo bra til de lilla converse skoene :)

    SvarSlett
  25. Love your blog!! So many yummy colors!
    Daisy~

    SvarSlett
  26. Så utrolig fint og koselig innlegg fra deg. Kan levede forestille meg hvordan den første leil så ut..*knis*

    SvarSlett

Jeg blir hoppende glad om du vil legge igjen noen ord hos meg! Jeg leser alle kommentarene og blir super happy for hver og en :) Snille ord varmer et blogg-hjerte!